GR EN

1ος Γρίφος: «Ψηλά τα χέρια!» - ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ

Λύση του γρίφου 
Θεματική ενότητα: Η περιβαλλοντική οργάνωση ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ  
Σύνδεση της θεματικής ενότητας με τα σχολικά εγχειρίδια και προτάσεις διδακτικής αξιοποίησης


1ο Γρίφος: «Ψηλά τα χέρια!» - ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ






Λύση του γρίφου

Ένας γρίφος που χρειάζεται να συνδυάσουν τα παιδιά τη φαντασία τους και απλές πράξεις μαθηματικών: πρόσθεση, αφαίρεση, διαίρεση και πολλαπλασιασμός. 

Βήμα 1ο: Ξεκινήστε με την πρώτη σειρά και προσπαθήστε να βρείτε ποιος αριθμός μπορεί να αντιστοιχεί σε κάθε ζώο. Καθοδηγήστε τα παιδιά να σκεφτούν τον αριθμό βάσει της μορφολογίας του ζώου και να τον αντιστοιχίσουν με έναν αριθμό. Για παράδειγμα όλα τα ζώα έχουν από ένα κεφάλι, οπότε δεν μπορεί να είναι ο αριθμός 1 γιατί δεν βγαίνουν οι πράξεις. 

Βήμα 2ο: Εφόσον τα παιδιά σκεφτούν ότι ο αριθμός που αντιστοιχεί σε κάθε ζώο σχετίζεται με τον αριθμό των ποδιών τους, θα πρέπει στη συνέχεια να καταλάβουν ότι στα σημεία που το άγριο ζώο εμφανίζεται πολλές φορές θα πρέπει να πολλαπλασιάσουν τον αριθμό τβν ποδιών του ζώου με τις φορές που εμφανίζεται.

Βήμα 3ο: Και το φίδι τι ρόλο παίζει; Ίσως είναι αυτό που χρειάζεται την περισσότερη σκέψη. Το φίδι αντιστοιχεί στον αριθμό 0 εφόσον δεν έχει πόδια. Αν, όμως, γίνουν οι παραπάνω σκέψεις θα είναι εύκολη μετά η επίλυση του γρίφου. 



Λύση: Τα παιδιά μαθαίνουν μια πληροφορία που σχετίζεται με την οικολογία της αρκούδας και έχει να κάνει με το πόσο ψηλά μπορεί να φτάσει όταν σηκώνεται στα 2 της πόδια που είναι τα 2,5 μέτρα! 


Θεματική ενότητα: Η περιβαλλοντική οργάνωση ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ




Ο ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ είναι αστική, μη κερδοσκοπική εταιρία που υλοποιεί δράσεις για την προστασία της φύσης και της άγριας ζωής. Ιδρύθηκε το 1992 με στόχο να αντιμετωπίσει το παράνομο φαινόμενο της αρκούδας-χορεύτριας και γενικότερα της αιχμαλωσίας των άγριων ζώων. Με στόχο την ολοκληρωμένη διαχείριση των Προστατευόμενων Ορεινών Περιοχών και την παροχή ειδικής τεχνογνωσίας για τις επεμβάσεις στο φυσικό περιβάλλον, ο ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ υλοποιεί διασυνοριακά προγράμματα για την προστασία των ορεινών οικοσυστημάτων με έμφαση στην αρκούδα και τα μεγάλα θηλαστικά.

Περισσότερες πληροφορίες για τον ΑΡΚΤΟΥΡΟ:




  • Βίντεο για τα εγκαίνια του Κέντρου Ενημέρωσης για την Αρκούδα στη Νίκειο Σχολή, Εγκαίνια του Κέντρου Ενημέρωσης για την Αρκούδα




Πληροφορίες από την ιστοσελίδα:

Η σημερινή εκπομπή παρουσιάζει τον παραδοσιακό οικισμό του νομού Φλώρινας, το Νυμφαίο. Εκεί, ο άνθρωπος και το περιβάλλον βρίσκονται σε αρμονική σχέση, η φυσική ομορφιά είναι σπάνια και προστατεύεται από τους ίδιους τους κατοίκους. Μιλούν για την ιστορία του χωριού, τα πρώτα επαγγέλματα, τη φυσιογνωμία και την ευμάρεια του χωριού, που εξασφάλισε το υψηλό βιοτικό επίπεδο. Η ενασχόληση με την πέτρα ήταν μία από τις κύριες δραστηριότητες, γι’ αυτό και οι πέτρινες κατασκευές είναι πολλές και ομοιόμορφες. Ακολουθεί περιήγηση στη Νίκειο Σχολή με το εντυπωσιακό πέτρινο καμπαναριό, δωρεά του καπνέμπορου Ζαν Νίκου και αναφορά στην παλαιότερη και σύγχρονη λειτουργία της, στο στρατηγείο του Παύλου Μελά και στο Μουσείο Αργυροχρυσοχοΐας. Ιδιαίτερος λόγος γίνεται για τη δραστηριοποίηση της οργάνωσης του Αρκτούρου μ’ ένα περιβαλλοντικό κέντρο για την καφέ αρκούδα. Παράλληλα, λειτουργεί κέντρο ενημέρωσης για το συγκεκριμένο ζώο και τις αιτίες εξαφάνισης του είδους. Σε όλη τη διάρκεια της εκπομπής προβάλλονται πλάνα της περιοχής, των αξιοθέατων, των γραφικών καλντεριμιών και της απαράμιλlης ομορφιάς του τοπίου.



Σύντομο ιστορικό των δράσεων του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ 



Ο ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ σε αριθμούς


6.000 εθελοντές έχουν απασχοληθεί στο Περιβαλλοντικό Κέντρο και σε άλλες δράσεις του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ στην Ελλάδα.

1.500 Ελληνικοί ποιμενικοί έχουν παραχωρηθεί δωρεάν σε κτηνοτρόφους.

Ο ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ προχώρησε σε διάνοιξη 15 χλμ. δασικών μονοπατιών.

Έχει φιλοξενήσει και περιθάλψει 55 λύκους και 41 αρκούδες.

700.000 επισκέπτες έχουν ξεναγηθεί στο Περιβαλλοντικό Κέντρο.

600.000 μαθητές σε 20.000 σχολικές τάξεις έχουν συμμετάσχει σε προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ.

100 φοιτητές (βιολόγοι, κτηνίατροι και περιβαλλοντολόγοι) έχουν κάνει πρακτική άσκηση στον ΑΡΚΤΟΥΡΟ.

Έχει υλοποιήσει 21 ευρωπαϊκά και διεθνή προγράμματα για την διατήρηση της άγριας ζωής και του φυσικού περιβάλλοντος και 14 προγράμματα ανάπτυξης συνεργασιών με Βαλκανικές χώρες.

Συντονίζει το BALKAN NET, το Δίκτυο για την προστασία των μεγάλων σαρκοφάγων και των βιοτόπων του στα Βαλκάνια.

Είναι μέλος της ΙΒΑ (International Bear Association), του δικτύου EARS (Ευρωπαϊκό Δίκτυο Των Κέντρων Διάσωσης και Καταφυγίων άγριων ζώων).

Συμμετέχει ως ιδρυτικό μέλος στο Ευρωπαϊκό Δίκτυο για την Εξάλειψη της αιχμαλωσίας των ειδών άγριων ζώων (ENDCAP) και της ΙΕΝΕ (Infra Eco Network Europe).



Με επίκεντρο την αρκούδα και τον λύκο

  


Το εφαλτήριο έναρξης της λειτουργίας του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ το 1992 υπήρξε η αντιμετώπιση του φαινομένου της αρκούδας-χορεύτριας στην Ελλάδα. Στη συνέχεια, μέσα από τη χρηματοδότηση ευρωπαϊκών προγραμμάτων  (LIFE-Nature ΑΡΚΤΟΣ για την «Προστασία και Διαχείριση των Πληθυσμών και Βιοτόπων της Καφέ Αρκούδας (Ursus arctos) στην Ελλάδα 1η φάση-LIFE93NAT/GR/010800 και 2η φάση- LIFE96NAT/GR/003222)), 2) LIFE-Nature «Διατήρηση του Λύκου (Canis lupus) και των βιοτόπων του στην Ελλάδα», (LIFE97NAT/GR/4249). και τη σημαντική συμβολή των πολιτών και των Κοινωνικών Εταίρων ο ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ δημιούργησε το πρότυπο Περιβαλλοντικό Κέντρο με επίκεντρο το Νυμφαίο στο οποίο:


  • Άνοιξε και λειτουργεί ειδικά Καταφύγια Άγριας Ζωής για πρώην αιχμάλωτες αρκούδες και λύκους στο Νυμφαίο και τις Αγραπιδιές Φλώρινας.
  • Δημιούργησε Κέντρα Ενημέρωσης των Πολιτών και του μαθητικού πληθυσμού: 
  1. Κέντρο Ενημέρωσης για την Αρκούδα στη Νίκειο Σχολή στο Νυμφαίο, 
  2. Κέντρο Ενημέρωσης για τον Λύκο στις Αγραπιδιές Φλώρινας.

Επεκτάθηκε ακόμη σε δράσεις διατήρησης συγκεκριμένων τύπων οικοτόπων κυρίως δασικού και ορεινού χαρακτήρα (LIFE-Nature ΡΟΔΟΠΗ-ΓΡΑΜΟΣ, «Εφαρμογή Διαχειριστικών Σχεδίων στη Ροδόπη και τον Γράμμο, LIFE99NAT/GR/6498), καθώς και περιοχών που έχουν προταθεί να ενταχθούν στα Ευρωπαϊκά Δίκτυα προστατευόμενων περιοχών NATURA 2000 και EMERALD. Ο πρόεδρος και ιδρυτής του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ Γιάννης Μπουτάρης διετέλεσε πρώτος πρόεδρος της Επιτροπής NATURA 2000 στην Ελλάδα.

To Κέντρο ενημέρωσης για την Αρκούδα φιλοξενείται στη Νίκειο Σχολή του Νυμφαίου
To Κέντρο ενημέρωσης για την Αρκούδα φιλοξενείται στη Νίκειο Σχολή του Νυμφαίου

Το σπιτάκι υποδοχής επισκεπτών στο Καταφύγιο της Αρκούδας στο Νυμφαίο
Το κτίριο υποδοχής επισκεπτών στο Καταφύγιο της Αρκούδας στο Νυμφαίο


Το Καταφύγιο του Λύκου στις Αγραπιδιές Φλώρινας


Το Καταφύγιο του Λύκου στις Αγραπιδιές Φλώρινας
Το Κέντρο Διάδοσης και Αναπαραγωγής του Ελληνικού Ποιμενικού Σκύλου στις Αγραπιδιές Φλώρινας


Για να ζουν αρμονικά άνθρωποι και άγρια ζώα.

Για να διατηρείται «ζωντανός» ο χώρος που τους φιλοξενεί: το φυσικό περιβάλλον


Η αντιμετώπιση της αιχμαλωσίας και της κακοποίησης άγριων ζώων, οδήγησε τον ΑΡΚΤΟΥΡΟ στην επέκταση των ενεργειών για την αρμονική συνύπαρξη ανθρώπων και άγριας ζωής μέσα από δράσεις που συνδυάζουν πρωτοπόρες επιστημονικές μεθόδους και τη διατήρηση του πολιτισμικού κεφαλαίου της Ελλάδας. Κάποιες από τις δράσεις του:




Αναπαράγει και παραχωρεί δωρεάν ελληνικούς ποιμενικούς σκύλους σε κτηνοτρόφους, σε μια προσπάθεια να αντιμετωπιστούν με τον παραδοσιακό και πιο αποτελεσματικό τρόπο οι ζημιές που μπορεί να προκαλέσουν οι αρκούδες και οι λύκοι στο ζωικό κεφάλαιο.




Συμμετείχε στο μεσογειακό πρόγραμμα για την αντιμετώπιση της χρήσης παράνομων δηλητηριασμένων δολωμάτων (Πρόγραμμα LIFE «Καινοτόμες Δράσεις για την Αντιμετώπιση της Παράνομης Χρήσης Δηλητηριασμένων Δολωμάτων σε Μεσογειακές Πιλοτικές Περιοχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης»).
Πληροφορίες




Ίδρυσε και διατηρεί το μοναδικό Εθνικό Μητρώο Αρκούδας, με δείγματα γενετικού υλικού των αρκούδων (τρίχες) που συλλέγονται από ειδικές τριχοπαγίδες τοποθετημένες σε στύλους της ΔΕΗ.




Φροντίζει και επανεντάσσει στη φύση ορφανές ανήλικες αρκούδες δίνοντάς τους μία δεύτερη ευκαιρία στη φύση. Έχει ήδη επανεντάξει τέσσερις ορφανές αρκούδες στο φυσικό τους περιβάλλον.




Επεμβαίνει στη χάραξη των μεγάλων οδών και την κατασκευή των μεγάλων τεχνικών έργων, όταν λόγω αυτών υποβαθμίζονται οι βιότοποι των άγριων ζώων.





Αναβαθμίζει αποψιλωμένες δασικές περιοχές με δενδροφυτεύσεις (150.000 έως σήμερα). Παράλληλα, καθαρίζει περιαστικά δάση με στόχο την αναβάθμισή τους. 





Ανοίγει ή ξανά-ζωντανεύει ορεινά μονοπάτια.




Πέτυχε μετά από μακροχρόνιες προσπάθειες (εκστρατεία ενημέρωσης, συλλογή χιλιάδων υπογραφών, πολιτικές πιέσεις) να ψηφιστεί ο νόμος 4039/2012 που απαγόρευσε τη λειτουργία τσίρκων με ζώα καθώς και κάθε είδους παραστάσεις με ζώα και κατέστησε την Ελλάδα την πρώτη χώρα στην Ευρώπη και δεύτερη στον κόσμο με τσίρκο χωρίς κανένα είδος ζώου και τέταρτη χώρα στην Ευρώπη χωρίς τσίρκο με άγρια ζώα.




Λειτουργεί την επιστημονική ομάδα πεδίου και την Ομάδα Άμεσης Επέμβασης (ΟΑΕ), η οποία έχει ως αποστολή την παρέμβαση σε τροχαία ατυχήματα, τη διάσωση τραυματισμένων άγριων ζώων και την παροχή συμβουλών σε κατοίκους ορεινών περιοχών για την ομαλή συμβίωσή τους με τις αρκούδες και τους λύκους.




Υποδέχεται δεκάδες εθελοντές που συμμετέχουν στις δράσεις ευαισθητοποίησης, επιστημονικής έρευνας, ξεναγήσεων στο Περιβαλλοντικό Κέντρο και Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. 


Οι δράσεις του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ σε βαλκανικό και διεθνές επίπεδο


Η πρώτη αφορμή συνεργασίας του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ με μη-κυβερνητική, περιβαλλοντική οργάνωση (ΜΚΟ) Βαλκανικής χώρας δόθηκε –σχεδόν συμπτωματικά– το 1994, όταν μία από τις αρκούδες που παρακολουθούσαμε τηλεμετρικά (με ραδιοκολλάρο-πομπό) στη Ροδόπη πέρασε στο έδαφος της Βουλγαρίας. Συνειδητοποιήσαμε τότε πως ο μοναδικός τρόπος για να προστατέψουμε και να διατηρήσουμε την αρκούδα ως είδος ήταν να διευρύνουμε τις προσπάθειές μας στο σύνολο της Βαλκανικής επικράτειας και όχι μόνο στην Ελλάδα. Οι αρκούδες, όπως και όλα τα άγρια ζώα, δεν αναγνωρίζουν διοικητικά σύνορα και περνούν συχνά από χώρα σε χώρα αναζητώντας τροφή και καλύτερες συνθήκες διαβίωσης.

Έτσι ο ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ δημιούργησε το δίκτυο BALKAN NET και υλοποίησε από κοινού δράσεις με φορείς και Περιβαλλοντικές Οργανώσεις των Βαλκανίων. Παράλληλα, επειδή ο ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ διαθέτει εξειδικευμένη τεχνογνωσία στην περίθαλψη αρκούδων και λύκων, αλλά και στην επανένταξη στη φύση ορφανών αρκούδων και λύκων αναλαμβάνει τέτοιες περιπτώσεις ζώων και από χώρες πέραν των Βαλκανίων. Κάποιες από τις δράσεις αυτές είναι: 




Ο «Γιώργος», η μαύρη αμερικάνικη αρκούδα που αιχμαλωτίστηκε και έζησε σε τσίρκο στην Ελλάδα. Στη συνέχεια, πέρασε σε χέρια ιδιώτη και κάποια χρόνια ήταν αρκούδα-χορεύτρια μέχρι να καταλήξει στο Καταφύγιο του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ.




Τρεις αρκούδες από το Ζωολογικό Κήπο Βελιγραδίου: Ο πόλεμος που ξέσπασε στη Γιουγκοσλαβία το 1999 δημιούργησε μια σειρά από έντονα προβλήματα στη λειτουργία του Ζωολογικού Κήπου του Βελιγραδίου. Οι βομβαρδισμοί μέσα στο Βελιγράδι και η ισχυρή όχληση τρομοκράτησαν τα ζώα και άρχισαν να παρατηρούνται αλλαγές στη συμπεριφορά τους. Έτσι, ο ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ αποφάσισε να «υιοθετήσει» τις τρεις πιο νεαρές αρκούδες του Ζωολογικού Κήπου και να τις μεταφέρει στο Περιβαλλοντικό Κέντρο. 


Επενδύοντας στο μέλλον και στους νέους ανθρώπους

Περιβαλλοντική Εκπαίδευση ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ

Όλες οι παραπάνω δράσεις στηρίζονται πάντα, -γιατί μόνο έτσι έχουν ουσιαστικό αποτέλεσμα-, στη διαδικασία διάχυσης, ενημέρωσης και περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης και εκπαίδευσης, με στόχο την αλλαγή της συμπεριφοράς των πολιτών και των νέων. Έτσι, κάποιες από τις βασικές μας δράσεις είναι: 


Η υλοποίηση προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης εγκεκριμένων από το Υπουργείο Παιδείας σε χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες στα σχολεία.

  1. Το βαλιτσάκι της καφέ αρκούδας

  2. Δάσος: Πηγή Νερού και Ζωής

  3. Οι Αγρι-Άνθρωποι-Πολίτες του Μέλλοντος

  4. Ο δικός μου Γράμμος –Χάρτες του τόπου/ Η δική μου Ροδόπη –Χάρτες του τόπου μου

  5. Οι Χαρτογράφοι του Βέρνου και του Βαρνούντα 



Υλοποίησε το εγκεκριμένο από το ΥΠΑΙΘΠΑ τριετές πρόγραμμα «ΒΙΟτοπος – Η Φύση στην Αυλή μας» με την αποκλειστική δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Ο ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ με την συνεργασία των παιδιών, των καθηγητών και των υπευθύνων ανέλαβαν να αναμορφώσουν τους υπαίθριους χώρους των σχολικών αυλών με στόχο το ιδιαίτερο πρασίνισμά τους. Το πρόγραμμα αφορούσε στην ανάπτυξη δράσεων περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης και βιωματικής εκπαίδευσης για παιδιά και εφήβους, μέσω της δημιουργίας πρότυπων Βοτανικών Κήπων. Υλοποιήθηκε σε 15 Γυμνάσια και Λύκεια και σε 5 ιδρύματα ευπαθών κοινωνικών ομάδων.



Περισσότερες πληροφορίες εδώ


ΤΑ ΑΡΚΤΟΥΡΑΚΙΑ


Λειτουργεί τα ΑΡΚΤΟΥΡΑΚΙΑ στη Νίκειο Σχολή του Νυμφαίου, όπου στεγάζεται και το Κέντρο Ενημέρωσης για την Αρκούδα. Πρόκειται για έναν μαγικό χώρο, ειδικά σχεδιασμένο ως εργαστήρι της φύσης για παιδιά ηλικίας από 4-12 ετών. Οι επισκέπτες του καλούνται να μυηθούν στα μυστικά της άγριας ζωής και να γίνουν ΑΡΚΤΟΥΡΑΚΙΑ. Για να το πετύχουν αυτό: 




Ο ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ μέσα από τα μάτια των παιδιών




Στόχος όλων των δράσεων του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ είναι η προστασία της άγριας ζωής και του φυσικού περιβάλλοντος, ο οποίος προϋποθέτει την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση των πολιτών και των νέων ανθρώπων. Στη ενότητα παρουσιάζονται δημιουργικές εργασίες μαθητών και μαθητριών (έρευνες, συνεντεύξεις, παρουσιάσεις κ.ά) με θέμα τις δράσεις του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ με αμέριστους υποστηρικτές τους/τις εκπαιδευτικούς. 


Όταν σας επισκεπτόμαστε

13ο Δημοτικό Σχολείο Τρικάλων, Ριζάριο

Συμφωνήσαμε όλοι και όλες να βοηθήσουμε ώστε να σταματήσει ο «διωγμός» αυτού του υπέροχου και σπάνιου ζώου με όποιον τρόπο μπορούμε. 


Δημοτικό Σχολείο Βλασιάς

Επίσκεψη της οργάνωσης ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ στο σχολείο μας! 

Κατά τη διάρκεια του διαδραστικού παιχνιδιού, τα παιδιά έθεταν ερωτήματα σχετικά με τη ζωή της αρκούδας και του λύκου, και σταδιακά κατανόησαν τους λόγους για τους οποίους τα ζώα αυτά αποτελούν σημαντικούς κρίκους της περιβαλλοντικής αλυσίδας.

1ο Δημοτικό Σχολείο Μελισσίων

Το δάσος, Πηγή Νερού και Ζωής

Οι μαθητές συμμετείχαν ενεργά και με ενθουσιασμό σε όλη την παρουσίαση δοκιμάζοντας τις γνώσεις τους για το δάσος και αποκτώντας νέες.

2ο Δημοτικό Σχολείο Πολυγύρου

H ομάδα του «Αρκτούρου» στο Σχολείο μας

Όλοι οι μαθητές/τριες συμμετείχαν και είχαν ενεργό ρόλο, στη διαδικασία εκμάθησης η οποία έγινε με παιγνιώδη και ψυχαγωγικό τρόπο.

Όταν μας επισκέπτεστε


Δημοτικό Σχολείο Ριζού
Η ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΜΑΣ ΣΤΟΝ «ΑΡΚΤΟΥΡΟ»

Ο μαθητής Φαντίδης Ραφαήλ ρωτάει και εμείς απαντάμε.

- Έχετε δει ποτέ αρκούδα από κοντά;

Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Φλώρινας

Επίσκεψη στο Περιβαλλοντικό Κέντρο Αρκτούρου

Ήταν μια καταπληκτική εκδρομή!

5ο 12/θ Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο Βέροιας

Επίσκεψη Ε’ τάξης στο Νυμφαίο

Τα παιδιά εντυπωσιάστηκαν από το πόσο μικρή είναι η φωλιά της αρκούδας και από το διαιτολόγιό της που περιλαμβάνει κυρίως φρούτα, ρίζες και μέλι.

7ο Γυμνάσιο Λάρισας

ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ

Ακολούθησε η ενημέρωσή μας στο καταφύγιο του Λύκου. Το καταφύγιο δημιουργήθηκε τον Αύγουστο του 2000, ενώ το πρόγραμμα ξεκίνησε το 1999. Η ξενάγηση μας πλούτισε τις λίγες γνώσεις που είχαμε γι' αυτό το άγριο ζώο και μας έδωσε τη δυνατότητα να το δούμε από κοντά.

2ο Γυμνάσιο Μυτιλήνης

εκδρομή στη Δυτική Μακεδονία

Οι μαθητές μπόρεσαν να κατανοήσουν την έννοια της βιοποικιλότητας, να έρθουν σε επαφή με την ελληνική πανίδα, να αντιληφθούν την ποικιλία και την αξία της, να διακρίνουν τα άγρια από τα εξημερωμένα ζώα και να γνωρίσουν κάποια από τα απειλούμενα είδη πανίδας της πατρίδας μας. 


Όταν μας στηρίζετε


9ο Δημοτικό Σχολείο Θήβας

ΥΙΟΘΕΣΙΑ ΛΥΚΟΥ ΑΠΟ ΤΟΝ «ΑΡΚΤΟΥΡΟ»

Επιλέξαμε τον λύκο ως σύμβολο δύναμης και ελευθερίας από τη μια και από την άλλη, διότι αποτελεί έναν από τους βασικούς ήρωες των παραμυθιών μας εδώ και χιλιάδες χρόνια, μεγαλώνοντας γενιές και γενιές!!!

Δημοτικό Σχολείο Νέου Σουλίου

Το τσίρκο χωρίς ζώα σε διασκεδάζει καλύτερα!

Στο τσίρκο βλέπεις ένα φαντασμαγορικό θέαμα με χρώματα, μουσική και όμορφα ζώα. Αλλά τα ζώα του τσίρκου δε σκέφτονται έτσι. Ονειρεύονται να ζήσουν ελεύθερα στο φυσικό τους περιβάλλον παρά να περνούν τη ζωή τους σε στενά κλουβιά.

1ο Γυμνάσιο Τριανδρίας

Υιοθεσία της Κούκλας


Τα λυκόπουλα σώζουν τους λύκους!

Σε όλη τη διάρκεια του 2010 και με αφορμή τον εορτασμό των 100 χρόνων του Ελληνικού Προσκοπισμού, τα λυκόπουλα της χώρας οργάνωσαν με την υποστήριξη του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ εκδηλώσεις με σκοπό να ενημερώσουν τους πολίτες και να βοηθήσουν τον παρεξηγημένο κυνηγό των ελληνικών δασών, τον λύκο. Επικοινώνησαν με ουρλιαχτά, με λόγια, με έντυπο υλικό και παιχνίδια, με όλες τους τις δυνάμεις το μήνυμα της διατήρησης του λύκου και να συγκεντρώσουν χρήματα για να ενισχύσουν τις δράσεις προστασίας του.


Σύνδεση της θεματικής ενότητας με τα σχολικά εγχειρίδια και προτάσεις διδακτικής αξιοποίησης


Για το Δημοτικό Ε’ –ΣΤ’ Τάξη



Σύνδεση με ενότητες μαθημάτων

 


Γλώσσα, Ε’ Δημοτικού
Ενότητα 1: Ο φίλος μας το περιβάλλον στο σχολικό εγχειρίδιο

Γλωσσα Ε’ Δημοτικού

  • Στο τέλος της ενότητας (με τίτλο «Μαθαίνω περισσότερα για το περιβάλλον») δίνεται βιβλιογραφία και η ιστοσελίδα του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ για περισσότερη έρευνα της οργάνωσης. 
  • Για περισσότερες ιδέες διδακτικών δραστηριοτήτων δείτε: 
Οδηγός Ανάπτυξης Διαθεματικών Δραστηριοτήτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Δασκάλου. ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ – ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ. Εκδ. ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΚΑΙ ΕΚΔΟΣΕΩΝ «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ» το σχολικό εγχειρίδιο: ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ (ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ) 



Για το Γυμνάσιο και το Λύκειο:


Πώς είναι σήμερα η ιστοσελίδα του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ;

Η περιβαλλοντική οργάνωση ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ αναφέρεται στο βιβλίο της Α’ Γυμνασίου Νεολληνική Γλώσσα (βιβλίο μαθητή) στην ενότητα 3, Κεφάλαιο Ε. ΠΟΛΥΤΡΟΠΙΚΟΤΗΤΑ 
Στις δραστηριότητες προτείνεται επίσης στα παιδιά να ανακαλύψουν την οργάνωση και να συγκεντρώσουν πληροφορίες.
Με αφορμή αυτή τη δραστηριότητα οι μαθητές/τριες μπορούν να δουν τη σημερινή μορφή της ιστοσελίδας στην ίδια διεύθυνση και να δουν την εξέλιξη της πορείας των πολυτροπικών κειμένων. Στη συνέχεια μπορούν να επεκταθούν και στις δράσεις της οργάνωσης. 


Γράψτε την ιστορία του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ.


Νεοελληνική Γλώσσα, Α’ Γυμνασίου. Τετράδιο εργασιώνΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ – ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ. Εκδ. ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΚΑΙ ΕΚΔΟΣΕΩΝ «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ». 


Στην σελίδα 35 του Τετραδίου Εργασιών δίνεται η εργασία:

Στην σελίδα 35 του Τετραδίου Εργασιών δίνεται η εργασία: «Tαλαιπωρημένες αρκούδες», «πολυέξοδη διατροφή», «ιατρική περίθαλψη», «αξιοπρεπής διαβίωση», «υιοθεσία»: Αξιοποιώντας τις λέξεις αυτές, αφηγηθείτε μια φανταστική ιστορία που να αφορά τη διάσωση μιας αρκούδας. Υποθέστε ότι θα στείλετε την ιστορία αυτή στο περιοδικό της οργάνωσης «Αρκτούρος».

Θα χαρούμε πολύ να παραλάβουμε τις ιστορίες σας!!!

Δείτε και τη διδακτική πρόταση:
Φλουρή Μαρία,
«Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και Επικοινωνιών στη διδακτική πράξη». 3ο Πανελλήνιο Εκπαιδευτικό Συνέδριο Ημαθίας . Πρακτικά

Φτιάξε μια αφίσα για τον ΑΡΚΤΟΥΡΟ.

Παρακάτω σας δίνονται κάποιες από τις αφίσες και ενημερωτικές πινακίδες του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ που προβάλλουν τις δράσεις του. Αφού υλοποιήσετε έρευνα για την οργάνωση διαλέξτε ένα θέμα για προβολή και δημιουργήστε κι εσείς μια αφίσα για την προστασία της άγριας ζωής και του φυσικού περιβάλλοντος με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού της Πληροφορικής. 

Για τεχνικές οδηγίες δες και εδώ, Διδακτική της Πληροφορικής.

Σχετικές αναφορές σε σχολικά εγχειρίδια:


  

  

 







  




Δείτε ακόμη δημιουργικές εργασίες μαθητών και μαθητριών σχετικές με τον ΑΡΚΤΟΥΡΟ

Στο βίντεο θα δείτε την ''Μπάρμπαρα'' μια καφέ αρκούδα που μεταφέρθηκε στον ΑΡΚΤΟΥΡΟ από τον ζωολογικό κήπο του Βελιγραδίου να ξύνεται στον κορμό του δέντρου ώστε να αφήσει το στίγμα της επάνω του για να καταλαβαίνουν οι άλλες αρκούδες ότι είναι δική της περιοχή.