GR EN

3ος Γρίφος: «Ποιο άγριο ζώο είμαι;»-Τα άγρια ζώα

Λύση του γρίφου 
Θεματική ενότητα: ΑΓΡΙΑ ΖΩΑ 
Σύνδεση της θεματικής ενότητας με τα σχολικά εγχειρίδια και προτάσεις διδακτικής αξιοποίησης


«Ποιο άγριο ζώο είμαι;» - Τα άγρια ζώα


Ένα παιχνίδι μέσα από το οποίο οι μαθητές/τριες μαθαίνουν μια βασική πληροφορία για τον βιολογικό ρόλο των άγριων ζώων στο δάσος. Η επίλυσή του είναι εύκολη καθώς τα παιδιά θα πρέπει να βρουν ποιο είναι το ζώο αυτό μέσα από την πληροφορία, επιλέγοντας και σύροντας αυτό που λένε τα ζώα επάνω στις εικόνες των ζώων.




Μόλις ταυτίσουν το ζώο με την πρόταση-αίνιγμα που λέει επιβεβαιώνεται η λύση και το ζώο πάλι εξηγεί τον βιολογικό του ρόλο και αποκωδικοποιείται η προηγούμενη αινιγματική πρόταση.

Για παράδειγμα στη βίδρα η πρόταση-αίνιγμα είναι:





Και όταν πετυχαίνει η αντιστοίχιση εμφανίζεται η λύση πατώντας επάνω στο ερωτηματικό που βρίσκεται στην εικόνα του ζώου.




Οι λύσεις για όλα τα ζώα είναι:
-Αν ήμουν άνθρωπος θα ήμουνα γιατρός,
γιατί διατηρώ το δάσος υγιές ακόμα και τις Κυριακές. (λύκος)

Λύση
Λύκος: συνήθως τρέφεται με άρρωστα, αδύναμα ή νεκρά ζώα και έτσι προστατεύει το δάσος από αρρώστιες.

-Το νερό μου αρέσει να καθαρίζω, καθετί μικρό να εξαφανίζω. (βίδρα)

Λύση
Βίδρα: Ζει σε όχθες ποταμιών και λιμνών, σε καθαρά νερά γι’ αυτό και αποτελεί δείκτη υγείας των ορεινών υδάτων.

-Πολύχρωμα «σημάδια» απ’ το κορμί μου αποδεσμεύω
Σε πλαγιές και δάση νέα δέντρα εγώ φυτεύω. (αρκούδα)

Λύση
Αρκούδα: Αν και παμφάγο ζώο, η αρκούδα τρέφεται κατά 85% με καρπούς και φρούτα. Βοηθάει να φυτρώσουν νέα δέντρα στα δάση, καθώς στα κόπρανά της υπάρχουν δεκάδες σπόροι.

-Δωσ’ μου αδρεναλίνη, δωσ’ μου απότομες πλαγιές,
παντού εγώ μπορώ να φτάσω ακόμα και στις βουνοκορφές. (αγριόγιδο)

Λύση
Αγριόγιδο: Ιδανικός βιότοπός του είναι οι απότομες δασωμένες πλαγιές που καταλήγουν σε απόκρημνες κορυφές.


Θεματική ενότητα: Τα άγρια ζώα

Ο ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ υλοποιεί συστηματικά δράσεις για την προστασία των άγριων ζώων στα δάση της Ελλάδας και των Βαλκανίων. Από την ίδρυσή του το 1992 μέχρι και σήμερα προσπαθεί να προστατέψει την αρκούδα, τον λύκο, το τσακάλι, το αγριόγιδο, το ζαρκάδι, το ελάφι και τη βίδρα. Τα είδη αυτά είναι πολύ σημαντικά για την βιοποικιλότητα των δασικών οικοσυστημάτων, τη διατήρηση της τροφικής πυραμίδας και της φυσικής κληρονομιάς της Ελλάδας.
Κάποιες από τις δράσεις του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ για τα άγρια ζώα και τους βιοτόπους τους είναι:

Αλπική λίμνη στον Γράμμο
Αλπική λίμνη στον Γράμμο

Ο ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ έχει εκπονήσει ειδικές περιβαλλοντικές μελέτες για τις ορεινές περιοχές του Γράμμου και της Ροδόπης. Η επιστημονική μελέτη των άγριων ειδών συμβάλλει στην καλύτερη προστασία τους μέσα από την κατανόηση της βιολογίας και της οικολογίας τους. Παράλληλα, επισημαίνονται οι κίνδυνοι που τα απειλούν αλλά και οι συνέπειες για το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον από τον κίνδυνο μείωσης ή εξαφάνισής τους.



Συνέδραμε αποφασιστικά στην κατάργηση του φαινομένου της αρκούδας-χορεύτριας στην Ελλάδα και στην απαγόρευση λειτουργίας τσίρκων με ζώα, ενώ εξακολουθεί να εφαρμόζει δράσεις για την καταπολέμηση της αιχμαλωσίας άγριων ζώων.


 
Εφάρμοσε μέτρα για την ενίσχυση και τη βελτίωση των βιοτόπων άγριων ειδών που κατατάσσονται στα απειλούμενα είδη, όπως η αρκούδα και ο αλπικός τρίτωνας.



Παράλληλα, υλοποιεί προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των μαθητών και μαθητριών αλλά και των ενηλίκων. 

Στις αντίστοιχες θεματικές ενότητες αυτού του προγράμματος θα βρείτε ποικίλες πληροφορίες για την αρκούδα και τον λύκο, τα δύο μεγάλα σαρκοφάγα των ελληνικών δασών. Στην παρούσα ενότητα μπορείτε να αντλήσετε πλούσιο υλικό (βίντεο, κάρτες πληροφοριών) για πολλά άγρια ζώα των ελληνικών δασών όπως θηλαστικά, αμφίβια, ερπετά, έντομα και άλλα. Οι πληροφορίες είναι κατηγοριοποιημένες και δομημένες σε καρτέλες για να μπορείτε να τις τυπώσετε και να τις αξιοποιήσετε σε διδακτικές δραστηριότητες. 


Περισσότερες πληροφορίες για τη δράση του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ για τα άγρια ζώα:

ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ - Προστατευόμενα είδη 
Ο ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ μελετάει τη βίδρα, τον δείκτη καθαρότητας των ορεινών υδάτων στην Ελλάδα
Ο ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ σε εκδήλωση για το αγριόγιδο


Τα άγρια ζώα 1. Πληροφορίες σε κάρτες για τα άγρια ζώα των ελληνικών δασών από το πρόγραμμα Οι Χαρτογράφοι του Βέρνου και του Βαρνούντα.



Τα άγρια ζώα 2. Πληροφορίες για τα άγρια ζώα των ελληνικών δασών από το πρόγραμμα ΒΙΟ-τοπος, Η Φύση στην Αυλή μας.




Πρόγραμμα Παρακολούθησης Βίδρας.


 
Άγρια Ζωή, Κομμάτι της ζωής μας. Σποτ-Το αγρίμι.




Σύνδεση της θεματικής ενότητας με τα σχολικά εγχειρίδια και προτάσεις διδακτικής αξιοποίησης


Ψηφιακά Σχολικά Εγχειρίδια 

  • Στα σχολικά εγχειρίδια αναφέρονται αρκετές πληροφορίες για τη βιολογία και την οικολογία των άγριων ζώων των ελληνικών δασών. Οι ενότητες αυτές μπορούν να αποτελέσουν αφορμή για περαιτέρω έρευνα και να συνδυαστούν με την εφαρμογή του παιχνιδιού που εντάσσεται σε αυτό το πρόγραμμα. 

Για το Δημοτικό


Γεωγραφία Ε' Δημοτικού - Βιβλίο Μαθητή (Εμπλουτισμένο). Ενότητα: 1) Η βλάστηση της Ελλάδας και 2) Η χλωρίδα και η πανίδα της Ελλάδας
Γίνεται αναφορά σε άγρια ζώα που κινδυνεύουν (αρκούδα, λύκος, τσακάλι, αλεπού) στην ενότητα Aν θέλεις, διάβασε κι αυτό... 1) Ζώα του ελληνικού δάσους που κινδυνεύουν, 2) Σπάνια και προστατευόμενα είδη.

Για το Γυμνάσιο


Βιολογία Β’ και Γ’ Γυμνασίου - Βιβλίο Μαθητή (Εμπλουτισμένο). Ενότητα: 2.2 Οργάνωση και λειτουργίες του οικοσυστήματος – Ο ρόλος της ενέργειας
Αναφέρεται η κατηγοριοποίηση των άγριων ζώων με βάση την τροφή του και οι τροφικές αλυσίδες, τα τροφικά πλέγματα και οι τροφικές πυραμίδες. 

Βιολογία Β’ και Γ’ Γυμνασίου - Βιβλίο Μαθητή (Εμπλουτισμένο). ΟΙ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ ΣΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΤΟΥΣ 
Αναφορά στους βιοτόπους των άγριων ζώων. 

Για το Λύκειο


Γεωλογία & Διαχείριση Φυσικών Πόρων, Α’ Γενικού Λυκείου. ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ - ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ. Εκδ. ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΚΑΙ ΕΚΔΟΣΕΩΝ «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ»

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2: Η ΣΧΕΣΗ ΜΑΣ ΜΕ ΤΗ ΓΗ, 2.5. Μείωση της βιοποικιλότητας, σελ. 26
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3 ΧΛΩΡΙΔΑ ΚΑΙ ΠΑΝΙΔΑ: 3.2.2 Κίνδυνοι που απειλούν την Ελληνική Πανίδα, σελ. 47. 

  • Στα σχολικά εγχειρίδια υπάρχουν κείμενα που αναδεικνύουν τη σχέση του ανθρώπου με τα άγρια ζώα. Ιδιότητες άγριων ζώων που αποδίδονταν και στους ανθρώπους και το αντίστροφο, το θρησκευτικό στοιχείο και η σύνδεσή του με τα άγρια ζώα, πολιτισμικές συνήθειες που αναφέρονται στα άγρια ζώα. Μπορείτε να διερευνήσετε τις σχέσεις αυτές στις παρακάτω ενότητες από τα σχολικά εγχειρίδια: 

Για το Δημοτικό


Θρησκευτικά Ε' Δημοτικού - Βιβλίο Μαθητή (Εμπλουτισμένο). Ενότητα: 2.5 Ένας νέος και τρία παιδιά μάρτυρες (Α’): Ο Μάμας σώζεται με θαυμαστό τρόπο από τον Θεό
Γίνεται αναφορά στον Άγιο Μάμα τον προστάτη των ζώων. 

Ανθολόγιο Λογοτεχνικών Κειμένων (Ε & ΣΤ Δημοτικού) - Βιβλίο Μαθητή (Εμπλουτισμένο)
Κείμενο: Η Χιονάτη της Πάρνηθας, Ηλίας Βενέζης

Ανθολόγιο Λογοτεχνικών Κειμένων (Ε & ΣΤ Δημοτικού) - Βιβλίο Μαθητή (Εμπλουτισμένο)
Κείμενο: [Ο ασημένιος δρόμος], Γιώργος Μπόντης

Για το Γυμνάσιο


Αρχαία Ελληνικά (ΜΤΦΡ.) Ομηρικά Έπη Ιλιάδα (Β Γυμνασίου) - Βιβλίο Μαθητή – Εμπλουτισμένο. Ραψωδία Α 54-306, Συνέλευση των Αχαιών Η σύγκρουση του Αχιλλέα με τον Αγαμέμνονα: στ. 226.
«Ω μέθυσε, σκυλόματε, και με καρδιάν ελαφιού!»
Ο Αχιλλέας απευθύνεται θυμωμένος στον Αγαμέμνονα. Στα σχόλια αναφέρεται η ιδιότητα της δειλίας γι’ αυτόν που έχει καρδιά ελάφου. 

Αρχαία Ελληνικά (ΜΤΦΡ.) Ομηρικά Έπη Ιλιάδα (Β Γυμνασίου) - Βιβλίο Μαθητή – Εμπλουτισμένο. Ραψωδία Π 684-867, Το κύκνειο άσμα και ο θάνατος του Πάτροκλου: στ. 756-758.
«κι εκείν’ οι δυο πιάσθηκαν εις τον νεκρόν επάνω σαν δυο λεοντάρια στο βουνό, της πείνας λυσσιασμένα, μάχονται μεγαλόψυχα για σκοτωμένο ελάφι.» 
Η μάχη Έκτορα και Πάτροκλου παρομοιάζεται με 2 λιοντάρια που παλεύουν για τη λεία που είναι ένα σκοτωμένο ελάφι. Μια παραστατική εικόνα της άγριας ζωής που δείχνει και τις διατροφικές σχέσεις των ειδών. 

Ανθολόγιο Φιλοσοφικών Κειμένων (Γ Γυμνασίου) - Βιβλίο Μαθητή (Εμπλουτισμένο). Ενότητα 5η: Ο άνθρωπος είναι «φύσει πολιτικόν ζώον», ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
«Ο άνθρωπος είναι το χειρότερο ζώο όταν ζει χωρίς νόμους»
Απόσπασμα από τα Πολιτικά του Αριστοτέλη. Κείμενο που μπορεί να μελετηθεί μαζί με το παράλληλο κείμενο του Τόμας Χομπς που αναφέρει ότι ο «ο άνθρωπος είναι από τη φύση του λύκος στον άλλον άνθρωπο». 

Αρχαία Ιστορία (Α Γυμνασίου) - Βιβλίο Μαθητή (Εμπλουτισμένο). Ενότητα: 11. Η ΠΑΛΑIΟΛIΘIΚΗ ΚΑI Η ΜΕΣΟΛIΘIΚΗ ΕΠΟΧΗ.
Αναφέρονται τα άγρια ζώα στις ζωγραφικές παραστάσεις της παλαιολιθικής τέχνης που αναδεικνύουν τη σχέση ανθρώπου και άγριων ζώων. 

Αισθητική Αγωγή - Εικαστικά (B' Γυμνασίου) - Βιβλίο Μαθητή (Εμπλουτισμένο). Ενότητα: Ψηφιδωτό - Γλυπτική με ξύλο
Υπάρχουν εικόνες με ψηφιδωτά άγριων ζώων. Μέσα από την ερώτηση κατανόησης «Γιατί νομίζετε ότι χρησιμοποιήθηκε αυτό το ψηφιδωτό» μπορεί να ξεκινήσει στην τάξη μια συζήτηση αφόρμησης για την αναπαράσταση άγριων ζώων στην τέχνη και τους λόγους που γίνονταν αυτό.

Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας (Γ Γυμνασίου) - Βιβλίο Μαθητή (Εμπλουτισμένο).
Κείμενο: O Δήμος και το καριοφίλι του, Αριστοτέλης Βαλαωρίτης
«Έτρεξε το κλεφτόπουλο, σαν να ’τανε ζαρκάδι, ψηλά στη ράχη του βουνού και τρεις φορές φωνάζει:»

Για το Λύκειο


Έκφραση Έκθεση (Α Λυκείου) - Βιβλίο Μαθητή (Εμπλουτισμένο). Ενότητα: IV ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
Κείμενο: Η παραβολή του αετού, Τζέιμς Άγκρεϊ, Αφρικανικές ιστορίες.

Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας (Α' Γενικού Λυκείου) - Βιβλίο Μαθητή (Εμπλουτισμένο).
Κείμενο: Στο Σταυραϊτό, Κ. Κρυστάλλης

Αρχές Φιλοσοφίας (Θεωρητικής Κατεύθυνσης) - Βιβλίο Μαθητή. Β΄ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ- ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ, ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6, ΚΕΙΜΕΝΑ
“Μέσα μας υπάρχει κάτι από το περιστέρι,
καθώς και στοιχεία από τον λύκο και το ερπετό»
(Ντέιβιντ Χιουμ, Έρευνα για τις αρχές της Ηθικής, 9.1, μτφρ. Φ. Παιονίδης)

Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας (Γ΄ Γενικού Λυκείου) - Βιβλίο Μαθητή (Εμπλουτισμένο).
Κείμενο: Ε.Μ., 49 ετών, Γιώργος Μαρκόπουλος
Στρώνει να κοιμηθεί ύστερα σιγά σιγά και ≪η ζωή πέρασε,
η ζωή χάθηκε –λέει– το σούρουπο έρχεται, έφτασε και η
νύχτα νά τη κατεβαίνει, τσακάλι που έχασε λαγό μες στα
στενά του δάσους≫.

Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας (Γ΄ Γενικού Λυκείου) - Βιβλίο Μαθητή (Εμπλουτισμένο)
Κείμενο: Το φράγμα (απόσπασμα), Σπύρος Πλασκοβίτης
Γίνεται αναφορά για το κυνήγι της βίδρας που σήμερα δεν επιτρέπεται από τον νόμο. 

Διαφήμισε τα άγρια ζώα!


Στα βίντεο μπορείς να δεις κάποια διαφημιστικά μηνύματα του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ για τα άγρια ζώα.

 Σποτ: Άγρια φύση-αποδοκιμασία



Άγρια Ζωή, Κομμάτι της ζωής μας. Σποτ-Το αγρίμι. 

 

Συγκέντρωσε πληροφορίες για τα άγρια ζώα και φτιάξε κι εσύ το δικό σου βίντεο που να στέλνει ένα μήνυμα υποστήριξης υπέρ των άγριων ζώων με τη βοήθεια και του εκπαιδευτικού της Πληροφορικής. 

Πληροφορίες για τη δημιουργία βίντεο μπορείς να βρεις εδώ.

Πληροφορίες για τα άγρια ζώα στα επισυναπτόμενα αρχεία που παρατίθενται στη Θεματική Ενότητα: Τα άγρια ζώα (δες παραπάνω: Άγρια Ζώα 1 και Άγρια Ζώα 2). 

Και μερικές φωτογραφίες ακόμη:

αγριόγιδο 
αγριόγιδο

 
ελάφια

λύγκας
λύγκας

σαλαμάνδρα
σαλαμάνδρα

βίδρα
βίδρα

©Α. Καραμανλίδης/ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ
χελώνα (©Α. Καραμανλίδης/ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ)

ζαρκαδάκια
ζαρκαδάκια

τσακάλι
τσακάλι

αρκούδα
αρκούδα

λύκος.
λύκος

Άλλα είδη άγριας ζωής

(©Α. Καραμανλίδης/ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ)
(©Α. Καραμανλίδης/ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ)

(©Α. Καραμανλίδης/ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ)
(©Α. Καραμανλίδης/ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ)

(©Α. Καραμανλίδης/ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ)
(©Α. Καραμανλίδης/ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ)

(©Α. Καραμανλίδης/ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ)
(©Α. Καραμανλίδης/ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ)

(©Α. Καραμανλίδης/ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ)
(©Α. Καραμανλίδης/ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ)

(©Α. Καραμανλίδης/ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ)
(©Α. Καραμανλίδης/ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ)



Πόσο βίδρα είσαι;


Τεστ



Αν ήσουν άγριο ζώο θα μπορούσες να είσαι βίδρα; Απάντησε στις ερωτήσεις για να το ανακαλύψεις.

1) Όταν πας για κολύμπι θέλεις το νερό να είναι:

α) Πεντακάθαρο, αλλιώς δεν μπαίνεις!

β) Όπως να ‘ναι! Αρκεί να κολυμπήσω.

2) Πετάς απ’ τη χαρά σου, όταν το μεσημεριανό φαγητό είναι:

α) Μακαρόνια με κιμά

β) Καβούρια αχνιστά

3) Βγαίνεις βόλτα και λερώνεις την μπλούζα σου με παγωτό. Πώς αντιδράς;

α) Χαλαρά. Ποιος δεν λερώνεται με παγωτό;

β) Βρίσκω τρόπο να το καθαρίσω αμέσως!

4) Πιο πολύ σου αρέσει:

α) Να παίζεις χιονοπόλεμο.

β) Να παίζεις παιχνίδια στρατηγικής.

5) Προτιμάς να διαβάζεις τα μαθήματα σου:

α) Παρέα με συμμαθητές.

β) Μόνος/η και χωρίς φασαρία.


«Σωστές» απαντήσεις: 1) α, 2) β, 3) β, 4) α, 5) β

«Αξιολόγηση»


Αν απαντήσει μέχρι δύο σωστά.

Πιο πολύ θα σου ταίριαζε να είσαι λύκος. Με τη βίδρα μάλλον δεν συμφωνείτε σε αρκετές συνήθειες.

Αν απαντήσει 3 σωστές.

Θα μπορούσες να είσαι βίδρα. Ταιριάζεις σε κάποια πράγματα μαζί της, αλλά και κάποιες προτιμήσεις σου θυμίζουν συνήθειες άλλων άγριων ζώων.

Αν απαντήσει σε 4 ή 5 ερωτήσεις σωστές.


Γουάου! Θα μπορούσες να είσαι σίγουρα βίδρα!!! Δεν μπορείς με τίποτα τη βρωμιά επάνω σου. Έτσι και η φίλη σου η βίδρα ξοδεύει το 10% του χρόνου της για να καθαρίζει τη γούνα της. Και οι δύο τρελαίνεστε για καβούρια και ψάρια. Η βίδρα, βέβαια, στις μεγάλες πείνες θα φάει και κανένα νερόφιδο. Τα παιχνίδια στο χιόνι είναι το αγαπημένο σας χόμπι, αλλά αποδίδετε καλύτερα όταν είστε μόνοι. 

Στο διαδίκτυο συχνά κυκλοφορούν διάφορα σύντομα τεστ, τα οποία δεν έχουν φυσικά την εγκυρότητα ενός επιστημονικού τεστ αλλά είναι περισσότερο ψυχαγωγικά. Ανάμεσά τους υπάρχουν και τεστ που «ανιχνεύουν» το πόσο λύκοι μπορεί να είμαστε, τα οποία είναι ιδιαίτερα δημοφιλή σε παιδιά και εφήβους στο εξωτερικό. Δες ένα τέτοιο τεστ σε αυτή τη σελίδα (στα αγγλικά), στην οποία σου δίνεται η δυνατότητα να φτιάξεις και ένα δικό σου: 



How Much Wolf Are You?

Εμείς ετοιμάσαμε ένα για τη βίδρα. Μπορείτε να δημιουργήσετε παρόμοια τεστ-παιχνίδια σε γραπτή ή ψηφιακή μορφή ακολουθώντας τα εξής βήματα:

  1. Μελετούμε αναλυτικά τη βιολογία και την οικολογία ενός άγριου ζώου που μας προσελκύει το ενδιαφέρον.
  2. Ψάχνουμε να βρούμε παρόμοια στοιχεία ή παράλληλες συνήθειες με την καθημερινότητά μας. 
  3. Επιλέγουμε 5 τέτοια στοιχεία (π.χ. διατροφή) και μετά προσπαθούμε να διατυπώσουμε ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής. Στις απαντήσεις θα πρέπει να υπάρχει η «σωστή» που να αντιστοιχεί με το άγριο ζώο και μια «λάθος». Προσπαθούμε να «στήσουμε» τις απαντήσεις μας με χιούμορ. 
  4. Στη συνέχεια ορίζουμε τις 4-5 «σωστές» απαντήσεις ως την απόλυτη ταύτιση με το άγριο ζώο, τις 3 σωστές ερωτήσεις ως τη μέτρια ταύτιση με το ζώο και τις 1-2 σωστές απαντήσεις ως τη μικρή ταύτιση με το ζώο και γράφουμε μικρά κειμενάκια που περιγράφουν αυτόν τον βαθμό ταύτισης. 

Τα άγρια ζώα μπαίνουν σε τάξη. Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ σε συνεργασία με τις Παιδικές Βιβλιοθήκες Θεσσαλονίκης και την Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής Ελένη Χοντολίδου. Οι μαθητές και οι μαθήτριες αφού ενημερώθηκαν για τις δράσεις του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ και πήραν «οδηγίες προς συγγραφείς» από ομάδα μεταπτυχιακών φοιτητριών συνέγραψαν ευφάνταστες ιστορίες (ρεπορτάζ, συνεντεύξεις, αφηγήσεις) με θέματα τα άγρια ζώα.

Διαβάστε τις ιστορίες των μαθητών και των μαθητριών εδώ και γράψτε κι εσείς παρόμοιες ιστορίες 

Εδώ μπορείτε να βρείτε διδακτικά σενάρια που βασίζονται στα κειμενικά είδη:

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΤΗΝ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ (ΔΗΜΟΤΙΚΟ & ΓΥΜΝΑΣΙΟ), ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ
Παίξτε ένα Κουίζ για το ελάφι
Ακροστιχίδες, λαβύρινθοι, ερωτήσεις κλειστού τύπου, κόμικς, ποιήματα και πολλές πληροφορίες για την αρκούδα, τον λύκο, το αγριόγιδο, το ελάφι και τη χελώνα, ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΒΡΟΝΤΟΥΣ ΠΙΕΡΙΑΣ

Περισσότερες διδακτικές προτάσεις:


Και τα ζώα έχουν δικαιώματα. Εκπαιδευτική Τηλεόραση

Γίνεται αναφορά στα δικαιώματα των ζώων. Στην εισαγωγή του βίντεο και με πλάνο μια καφέ αρκούδα χαρακτηριστικά αναφέρεται: «Μπορούμε τώρα να δούμε τα ζώα σαν στρατιώτες που αποσύρονται από ένα βασίλειο που δεν υπάρχει πια.» Με αφορμή αυτή τη φράση μπορεί να ξεκινήσει μια διδακτική δραστηριότητα για τα δικαιώματα των ζώων, τις απειλές που αντιμετωπίζουν και το φαινόμενο της αιχμαλωσίας.

ΤΑ ΖΩΑ ΤΟΥ ΔΑΣΟΥΣ 1, ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ (Δημοτικό) 
ΤΑ ΖΩΑ ΤΟΥ ΔΑΣΟΥΣ 2, ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ (Δημοτικό)
ΖΩΑ ΤΟΥ ΔΑΣΟΥΣ – ΚΡΥΠΤΟΛΕΞΟ, ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ (Δημοτικό)
ΑΠΕΙΛΟΥΜΕΝΑ ΕΙΔΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ, ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ (Δημοτικό)
ΤΑ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΠΕΝΤΕ ΘΗΛΑΣΤΙΚΩΝ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ, ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ (Δημοτικό)
Οι μικροί περιβαλλοντολόγοι αναλαμβάνουν δράση, ΑΙΣΩΠΟΣ (Δημοτικό)
Ζώα που κινδυνεύουν να εξαφανιστούν, ΑΙΣΩΠΟΣ (Δημοτικό)
ΛΙΟΝΤΑΡΙ, ΛΥΚΟΣ ΚΑΙ ΑΛΕΠΟΥ, ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ (Γυμνάσιο)
19ο Δημοτικό Σχολείο Αιγάλεω «Αριστοτέλης Βαλαωρίτης», ΖΩΑ ΤΗΣ ΠΑΤΡΙΔΑΣ ΜΑΣ ΠΟΥ ΚΙΝΔΥΝΕΥΟΥΝ ΜΕ ΕΞΑΦΑΝΙΣΗ
Εθνικό θεματικό δίκτυο περιβαλλοντικής εκπαίδευσης: ΑΓΡΙΑ ΠΑΝΙΔΑ ΣΕ ΚΙΝΔΥΝΟ, ΚΠΕ ΣΤΥΛΙΔΑΣ-ΥΠΑΤΗΣ